The Taking of Pelham 1 2 3Walter Garber denkt een rustige werkdag te hebben in zijn baan als computerbeheerder van de New Yorkse metro. Dit verandert als hij een telefoontje krijgt van een terrorist die een metrowagon met passagiers heeft gekaapt. De wagon is zo gepositioneerd in de tunnels dat de kapers alle toegangswegen tot de metro in de gaten kunnen houden. Als er niet binnen een uur tien miljoen dollar losgeld is betaald, zullen de terroristen elke minuut een van de gegijzelden doodschieten. Al snel is een antiterrorisme eenheid ter plaatse, maar de leider van de terroristen Ryder wil enkel met Garber spreken. Deze moet al zijn spraaktalent inzetten om te proberen tijd te rekken. Als het uur bijna rond is wordt Garber echter ‘gevraagd’ het geld naar de terroristen toe te brengen. Hij begeeft zich nu op gevaarlijk terrein: enerzijds heeft hij de mogelijkheden de gegijzelden te bevrijden, aan de andere kant heeft hij geen idee wat de onbetrouwbare Ryder met hem van plan is.
The Taking of Pelham 1 2 3 is een remake van de bijna gelijknamige speelfilm The Taking of Pelham One Two Three uit 1974. Het origineel zou tegenwoordig geen prijs winnen voor zijn snelheid, maar wel voor het fantastische spel tussen de criminelen onderling en dat met de controlekamer. In de nieuwe versie is de snelheid behoorlijk opgeschroefd en hebben ze het acteerwerk redelijk intact gelaten. Een win-win-situatie zou je zeggen, maar daarvoor biedt deze actiefilm helaas ook te veel van wat we al eerder hebben gezien. John Travolta en Denzel Washington dragen overduidelijk deze film. Hun samenspel is niet Oscarwaardig, maar vooral erg doeltreffend. Met name eerstgenoemde zet voor het eerst in jaren weer eens een fatsoenlijke rol neer.
De actie in deze film is ook prima te noemen, maar ontstijgt nergens het gemiddelde niveau. De opzet met een gijzeling in een tunnel biedt natuurlijk ook niet alle bewegingsvrijheid, maar ja, dan had je maar een andere setting moeten kiezen. Gelukkig verplaatst de actie zich tegen het einde naar buiten, wat regisseur Tony Scott wat meer vrijheid geeft. Meer vrijheid permitteert hij zich ook in de toegevoegde subplot over het beïnvloeden van de goudkoersen door een terroristische aanslag. Niet geheel geloofwaardig, maar in deze tijden een begrijpelijke toevoeging.
Deze remake is niet beter dan zijn origineel, maar weet zich in diens schaduw redelijk in stand te houden. Voor een dosis simplistisch actievermaak ben je aan het goede adres. Voor een echt spannende gijzelfilm moet je misschien nog even verder zoeken.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobema: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |