D'Ardennen

D'Ardennnen is het regiedebuut van de jonge Vlaamse filmer Robin Pront, die daarvoor enkel kortfilms op zijn naam had staan. De film werd wel getypeerd als een kruising tussen een sociaal drama à la de Gebroeders Dardenne en een thriller naar het voorbeeld van de Gebroeders Coen.

Een home-jacking uitgevoerd door drie junkies - de broers Kenny en Dave, en Sylvie, de vriendin van Kenny - loopt verkeerd af. Dave en Sylvie kunnen ontsnappen, maar Kenny wordt gearresteerd en veroordeeld tot zeven jaar cel. Als hij na vier jaar vrijkomt, denkt hij zijn oude leventje weer op te kunnen pakken, maar er is in tussentijd veel veranderd: Dave en Sylvie zijn inmiddels clean en vormen nu een koppel ... en Sylvie is in verwachting ...

De eerste helft van de film - het Dardennne-gedeelte - speelt zich af in Antwerpen en is zwaarmoedig en ingetogen: Sylvie en Dave durven Kenny niet in te lichten over de nieuwe situatie en Kenny tracht wanhopig uit te vissen wat er gaande is en waarom Sylvie hem afhoudt ... De film maakt een radicale switch naar het thrillergenre als Kenny zijn broer confronteert met een lijk in de koffer van zijn auto: hij heeft wil niet terug naar de gevangenis en vraagt Dave om hulp.

De tweede helft - gesitueerd in de Ardennen - is grimmig en gewelddadig, met een slot dat in de richting gaat van pure grand guignol. De invloed van de Coen Brothers (met name hun film Fargo) is overduidelijk, maar de kenmerkende sarcastische humor van de Coens ontbreekt, waardoor enkele bizarre bijfiguren niet helemaal uit de verf komen en een (waarschijnlijk grappig bedoelde) passage met ontsnapte struisvogels de mist ingaat. Er zijn verder zoveel plotwisselingen dat men als kijker het spoor bijster raakt, maar dankzij de laatste - uitermate verrassende - wending, valt alles (of toch bijna alles) op zijn plaats.

D'Ardennen is verre van perfect, maar zeker een veelbelovend debuut. Het script is onevenwichtig en ondanks de vreemde combinatie van thriller en sociaal drama is de film tamelijk conventioneel, maar de vertolkingen zijn sterk: Kevin Janssens is volkomen geloofwaardig als de onbeheerste, gewelddadige kenny en Jeroen perceval (die meeschreef aan het scenario) en Veerle Baetens zijn bijna even goed als het koppel dat niet voor hun liefde durft uit te komen.

7 7.5 7 6 7

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)