Minotaur

In het oude Griekenland hebben de leiders behoefte aan een levende vorm van hun god. Hiervoor laten ze de koningin seks hebben met het standbeeld van hun god, een stier. Wanneer het kind geboren wordt, blijkt het geen baby te zijn maar een afzichtelijk monster, een minotaurus. Het beest wordt in een labyrint gegooid, zodat het nooit vrij kan zijn. Eens in de zoveel jaar worden er acht jongvolwassenen uit een dorp gehaald, die geofferd worden aan de minotaurus. Dit jaar staat deze gebeurtenis opnieuw op stapel. Bij het vorige offer is de vriendin van Theo meegenomen. Via de dorpsgek komt hij erachter dat zij nog leeft. Daarom wil Theo koste wat kost mee om zijn vriendin te zoeken. Dit lukt hem en samen met zijn vrienden wordt hij voor de minotaurus geworpen. Ze moeten nu vechten voor hun leven, het beest proberen te verslaan en bovendien afrekenen met de koning, zodat de offers nooit meer kunnen plaatsvinden.

De minotaurus is een wezen uit de Griekse mythologie. Het verhaal is me niet volledig bekend, maar een korte zoektocht op het internet wijst snel uit dat het verhaal in deze film voor geen meter klopt. Op zich boeit dat me niks, maar ik vind het wel slecht dat de minotaurus niet lijkt op de algemeen geaccepteerde voorstellingen van dit beest. In de film is het meer een monsterlijke stier dan een half mens / half stier, wat het beest zou moeten zijn (zie hiervoor ook het plaatje links in beeld). Nu had ik hier ook nog wel mee kunnen leven, als er een fatsoenlijke film gemaakt zou zijn. En dat is verre van het geval. Hier is overduidelijk sprake van een zeer slechte B-Hollywood productie, die de bioscopen waarschijnlijk nergens gehaald heeft. De actie is van inferieure kwaliteit, hetgeen vooral opvalt in de toch redelijk frequente bloederige scènes. Deze zijn altijd van hetzelfde laken een pak: we zien de hoorns van de minotaurus in beeld en een seconde later een plas ketchup die tegen de muren aanpletst. Dit is werkelijk de meest goedkope manier om horror op horror te doen laten lijken, terwijl juist de impact van de hoorns op zijn tegenstanders hier boeiend zou zijn om te zien. Nu is het echt twintig keer niks. Bovendien wordt het geheel met zo weinig humor gebracht, dat er op geen enkele manier enige sympathie voor deze film is op te roepen. Wat de acteurs betreft valt het op dat Rutger Hauer op de lijst staat. Ik kan me niet herinneren hem in de film gezien te hebben en vraag me af wat hij überhaupt in deze baggerproductie te zoeken heeft. Bagger is Minotaur overduidelijk. Dit is een product waar niemand vrolijk van wordt. Wat mij betreft zouden ze het uitbrengen van dit soort troep moeten verbieden. Rechtstreeks naar de prullenbak in plaats van de videotheek zou meer op zijn plaats zijn.

2 3 3 3 2.5

- Nightbreed (horror / fantasy : 7)
- 1408 (horror / fantasy : 6)