De stormDe storm van Ben Sombogaart gaat over de watersnoodramp van 1953, de grootste natuurramp uit de moderne Nederlandse geschiedenis, die grote delen van de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland onder water zette, en aan bijna 2000 landgenoten het leven kostte. Ruim 100.000 mensen verloren in de fatale nacht van 31 januari op 1 februari hun huis en bezittingen.
Een groot gedeelte van het (naar Nederlandse begrippen) ruime budget van 6 miljoen euro, ging op aan de weergave van de nachtelijke stormvloed. In verband met de hoge kosten is dit gedeelte ultra-kort, maar (mede daardoor) zeer krachtig. Je voelt het koude water en de ijskoude wind (het was in die nacht rond het vriespunt) als het ware op je eigen lichaam. Om de nasleep van de nacht geloofwaardig te kunnen weergeven, werd in België een complete polder (de Potpolder van Tielrode) onder water gezet. Ook dit aspect van de film is zeer geslaagd: hoewel Sombogaart soms nadrukkelijk kampt met een gebrek aan figuranten, weet hij de verwoesting en chaos aangrijpend te verbeelden. Het beste boek over de ramp, is de nauwgezet gedocumenteerde reconstructie getiteld De Ramp, van Kees Slager, een boek dat leest als een thriller. De scenaristen Marjolein Beumer en Rik Launspach hebben de werkwijze van Slager goed bestudeerd. Ze vertellen, net als Slager, het verhaal van de ramp aan de hand van een reeks persoonlijke vertellingen, in dit geval die van een jonge alleenstaande moeder die haar baby kwijtraakt in de fatale nacht, een jonge militair die haar leven redt en helpt haar baby terug te vinden, plus enkele andere overlevenden van de ramp. Op dit scenario is nogal wat kritiek geleverd. Mensen lopen te lang door ijskoud water zonder onderkoeld te raken (remember Titanic!) en er zijn nogal wat melodramatische elementen binnengeslopen. Maar het verhaal wordt afgewikkeld als een ware thriller (compleet met ontknoping in een verrassende epiloog) en is op een bepaalde manier toch pakkend. De dialogen zijn echter als vanouds houterig en de mengeling van accenten die we te horen krijgen werkt bevreemdend; we vangen flarden Brabants, Hollands en Vlaams op (vaak binnen één gezin!), maar Zeeuws is vrijwel niet in de film te horen. De Ramp, Een reconstructie van de watersnood van 1953 – Kees Slager, 2003, 2009, Uitgeverij Olympus
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |