Dossier K.Dossier K. is het langverwachte vervolg op het succesvolle De zaak Alzheimer. Net als zijn voorganger, is Dossier K gebaseerd op een roman van Jef Geeraerts, maar er moest veel worden veranderd om het nogal gedateerde verhaal te moderniseren. Omdat Erik van Rooy, de regisseur van Alzheimer, niet beschikbaar was, werd Jan Verheyen aangezocht voor de regie.
In het centrum van Antwerpen, ‘op de Kaaien’, wordt een Albanese gangster vermoord. De verdenking valt op een rivaliserende clan en om een clanoorlog te voorkomen, willen commissaris Vincke en zijn adjudant Verstuyft de dader zo snel mogelijk oppakken. De zoon van de vermoorde, Nazim, komt over vanuit Albanië om zijn vader te wreken, in overeenkomst met de erecode van zijn volk en clan. Nazim voert zijn taak uit, maar hij komt dan tot een gruwelijke ontdekking: zijn vader was een zogenaamde ‘rat’, een verklikker ...
Vincke en Verstuyft hebben inmiddels ook zo hun problemen: tijdens hun onderzoek worden ze gedwongen om samen te werken met de louche Procureur Bracke en Vinckes erfvijand De Keyser, die de leiding heeft over een speciaal onderzoeksteam dat zich bezighoudt met de georganiseerde misdaad. Een geheimzinnig dossier, dossier K., leidt tot een verrassende ontknoping ... Dankzij de no-nonsense aanpak van Verheyen is de film spannender en (vooral) gewelddadiger dan zijn voorganger. Het inkijkje in de wereld van de Albanese clancultuur is interessant (ik heb overigens geen idee hoe realistisch dit is). Koen de Bouw krijgt als Vincke meer ruimte om zijn rol uit te diepen en er zijn uitstekende bijrollen van onder meer Filip Peeters en Hilde de Baerdemaeker, als een temperamentvolle medewerkster van Vincke en Verstyft; haar voorzichtige romance met Vincke leidt tot een dramatisch en emotioneel hoogtepunt in de film.
Dossier K is snel en opwindend, en sommige actiescènes (met name die ene met Baerdemaeker, waarvan ik de afloop niet wil verraden) zijn werkelijk razend spannend. Het camerawerk is helaas niet altijd even vlekkeloos, een aantal close-ups maakten een wat ongelukkige indruk, en soms zit de camera gewoon té dicht op de actie, waardoor het overzicht ontbreekt. Het locatiewerk in de Pyreneeën (die model staan voor Albanië) is dan weer voortreffelijk. Die adelaar in de openingsscène vergeten niet meer. Puik werk.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |