Jusannin no Shikaku (13 Assassins)Takashi Miike is een van de meest productieve Japanse regisseurs van de laatste decennia. In twintig jaar tijd maakte hij meer dan zeventig (!) films. In het Westen is hij het bekendst als regisseur van het dolzinnige Ichi the Killer en de horrorfilm Audition. 13 Assassins geldt als zijn meest volwassen en tevens meest klassieke productie tot nu toe. Met deze samuraifilm treedt Miiki in de voetsporen van grote voorgangers als Akira Kurosawa en Masaki Kobayashi. 13 Assassins staat qua aanpak het dichtst bij Kurosawa, met name diens legendarische epos Seven Samurai. Hoewel de achtergrond verschillend is, is de structuur van beide films gelijk. Ook maakt Miike een paar nadrukkelijke knipogen naar Kurosawa, bijvoorbeeld dankzij het personage van de idioot die zich bij de samurai aansluit, en zich ontpopt als een verbeten vechtjas. Dit personage wordt gespeeld door de bekende acteur Yusuke Iseya, die zich gedraagt als een reïncarnatie van Toshiro Mifune. Het verhaal, dat op feiten is gebaseerd, speelt zich af halverwege de 19de eeuw, aan het einde van het Edo-tijdperk. Lord Naritsugu, de broer van de shogun, ontpopt zich als een perverseling. Verkrachting, verminking, massamoord, hij schrikt nergens voor terug. Enkele van de samurai hebben uit schaamte seppuko gepleegd. Een teruggetrokken levende samurai , Shinzaemon, wordt gevraagd om met een kleine groep samurai een aanslag te plegen op het leven van de wrede wellusteling. De groep besluit Naritsago tijdens een dienstreis in de val te lokken door een strategisch gelegen dorpje om te bouwen tot een vesting. Het plan lijkt te slagen, maar op het beslissende moment, duikt Naritsago niet op met 70 mensen, zoals voorzien, maar met 300 … 13 Assassins valt in drie delen uiteen, er is een korte inleiding, waarin de wreedheden van Lord Naritsugu worden aangestipt, daarna volgt er een ingetogen middendeel, en uiteindelijkt monden de gebeurtenissen uit in de veldslag tussen de 13 moordenaars en het leger van Naritsugu. Miike neemt zijn tijd, bouwt zorgvuldig de spanning op, en geeft zijn kijkers via enkele korte, maar zeer hevige scènes een voorproefje van wat komen gaat. De uitbarsting laat lang op zich wachten, zo’n 75 minuten, maar dan is er ook geen houden meer aan. Veertig miniuten lang bestookt hij zijn toeschouwers met waar bombardement aan actietaferelen. Pijlen, zwaarden, ontploffingen, bloed, modder en rollende hoofden, het kan niet op …
13 Assassins oogt stijlvol, de acteerprestaties zijn voortreffelijk, en de actie is overweldigend. Miike lijkt echter moeite te hebben met de filosofische aspecten van het gegeven. De samenzwering tegen de wrede lord, is een menslievende actie, maar tegelijkertijd een inbreuk op de goddelijke orde keizer-shogun-samurai. In 13 Assassins wordt diverse keren over dit dilemma gesproken, maar Miike weet dat soort scenes niet voldoende dramatische kracht mee te geven. Hij voegt ook nog een verwarrende, met het bovennatuurlijke flirtende epiloog aan de film toe, die totaal niet bij de rest lijkt te passen. 13 Assassins werd onverwacht een doorslaand succes in Japan zelf. Er wordt al gesproken van een nieuwe lente voor het genre en Miike heeft reeds een nieuwe samurai film ingeblikt, dit keer in 3D: een remake van Kobayashi’s Hara Kiri. Ik zag 13 Assassins op een filmfestival. Het is te hopen dat de film een fatsoenlijke bioscooprelease krijgt, want dit soort films komt natuurlijk het best tot zijn recht op een groot doek.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |