Wild Geese IIDit is een vervolg op de film met Richard Burton en Roger Moore, The Wild Geese. Burton zou opnieuw de rol spelen van een huurling die is gespecialiseerd in onmogelijke opdrachten, maar hij overleed kort voor de start van de opnamen. Hij wordt geëerd in de openingsscène van de film, die bestaat uit korte fragmenten van de eerdere film. Daarna neemt Edward Fox zijn plaats in als zijn ‘neefje’. In tegenstelling tot The Wild Geese, dat grotendeels in Afrika was gesitueerd, speelt dit vervolg zich geheel in Europa af, en ook nog grotendeels in één enkele stad: Berlijn. De opdracht is er niet minder gevaarlijk om: samen met een Amerikaanse huurling (Scott Glenn) moet Fox proberen om de Duitse oorlogsmisdadiger Rudolph Hess te bevrijden uit de Spandau gevangenis. De man is bijna negentig en vormt geen gevaar meer voor de samenleving, en de media zouden miljoenen overhebben voor een interview met hem. Gekkenwerk, zegt Fox, maar hij zegt toch zijn medewerking toe. Hess wordt uiteindelijk bevrijd, maar dan doen zich plots andere problemen voor. Deze film had alles om door de critici te worden afgekraakt: die houden niet van sequels en zeker niet van sequels waarin niemand van de oorspronkelijke cast te zien is. Ze houden ook niet van grote namen in rechtlijnige actiefilms. Laurence Olivier, die Hess speelt, geldt voor velen als de grootse Britse acteur van de Twintigste Eeuw, en ook Fox en Glenn werden in de jaren tachtig gezien als goede karakterspelers. Ze doen hun werk uiteraard naar behoren, maar hun rollen zijn zo eenvoudig dat geen van hen de kans krijgt om echt uit te blinken. Barbara Carrera zorgt voor een aantrekkelijke vrouwelijke noot in deze productie, die je verder zou kunnen typeren als muy macho. Ze is sinds haar rol als Fatima Blush in Never say never again een paar pondjes aangekomen, maar die pondjes misstaan haar niet. Wild Geese II is geen grote film, maar biedt prima vermaak. Het verhaal loopt lekker en ondanks de grote lengte (iets meer dan twee uur) wordt de spanning goed gehandhaafd. Er is relatief weinig actie, maar die paar actiescènes hebben wel de juiste bloederigheid en gemeenheid. Dit is een lekker valse en politiek incorrecte film. Grootste bezwaar is wellicht dat de aanloop tot de bevrijdingsactie spannender is dan de bevrijdingsactie zelf, die een beetje tegenvalt.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |