Schrijver John James is onlangs gescheiden en betrekt met zijn twee kinderen een groot, vrijstaand landhuis in South Carolina. Dochter Louisa voelt zich aangetrokken door een mysterieuze grafheuvel in de tuin van het huis en brengt daar veel tijd door. Dat haar gedrag en karakter langzaam veranderen wordt geweten aan haar pubertijd en niet aan de bovennatuurlijke krachten die in de heuvel huizen. Langzaamaan neemt haar invloed op het gezin dusdanige vormen aan dat John en zoon Sam niet meer veilig zijn. Louisa is veranderd in een nieuwe dochter.
The New Daughter kent een langzame opbouw, maar dat geeft de gelegenheid een solide verhaal neer te leggen en de karakters ruimschoots te introduceren. Gelukkig is er geen sprake van saaiheid en word je als kijker van het begin af aan in het verhaal gezogen. Dat is de sterkste troef van deze film, die verder een script heeft dat we al veel vaker hebben gezien binnen dit genre en weinig verrassende wendingen kent. Pas op het allerlaatst wordt de laatste kaart gespeeld en weet je wat er aan de hand is met de grafheuvel. Het einde mag als verrassend worden gezien, hoewel ik de 'tegenstander' dan weer weinig originele trekken vond hebben. Solide acteerwerk van Costner en Baquero, die we nog kennen uit Pan's Labyrinth, maken dit tot een vermakelijk werkje in het genre van de horror-thriller dat een bredere release had verdiend.