Deze documentaire heeft de afgelopen maanden natuurlijk de nodige media aandacht gehad. Vooral onder het islamitische (Arabische) deel van Nederland heeft het behoorlijk kwaad bloed gezet. Zoveel kwaad bloed zelfs, dat regisseur Van Gogh vanwege Submission vermoord is. Ik was erg benieuwd naar deze documentaire, vooral omdat ik me afvroeg hoe schokkend het moet zijn om hierom iemand te vermoorden. Met een beetje zoeken heb ik hem kunnen downloaden. Het eerste wat opvalt is dat deze documentaire slechts een kleine 12 minuten klokt. In deze korte tijd zien we een tweetal Moslima hun verhaal doen. Beide dames zijn gehuld in zwarte kledij, gezicht bedekt, maar hun (half)naakte lichamen zijn zichtbaar en volgeschreven met Koran-teksten. Opvallend is dat beide dames tijdens het vertellen van hun verhaal grote liefde laten blijken voor de Islam, de Koran en Allah. Dit is verrassend gezien de verhalen over uithuwelijking, vernedering en mishandeling die we te horen krijgen. Een van de dames vraagt zich af waar Allah is wanneer ze minstens een keer per week de vuist van haar man in haar gezicht voelt. Na het bekijken van de documentaire zie ik wel in dat de situatie waarin deze vrouwen zich bevinden niet top is. De verhalen zelf zijn vrij zielig, maar voor mij persoonlijk is Submission niet shockerend. Iedereen die vindt dat een dergelijke documentaire niet gemaakt mag worden vind ik een triest persoon.... en Mohammed B. (Bouyeri) des te meer. Ik kan geen cijfer geven voor Submission en geef derhalve een neutrale 5.5.
Pretentieuze rukdocumentaire die ik ooit zag in het programma Zomergasten , waar de bedenkster Ayaan Hirsi Ali te gast was. Het vadsige, naïeve grachtengordeldier Theo van Gogh was niet te beroerd de regie voor zijn rekening te nemen. Van Gogh had een probleem met de uitwassen van de islam en stak dat ook in zijn columns niet onder stoelen of banken. Los van het feit dat ik vind dat vrijheid van meningsuiting behelst dat je alles moet kunnen zeggen en een protagonist ben van deze vrijheid, is het vrij onverstandig om dat ook daadwerkelijk te allen tijde te doen.
De (ook al vermoorde) populist Pim Fortuijn noemde de islam ooit een achterlijke cultuur. De toon van het woord achterlijk is niet fraai, maar als je het opzoekt in een woordenboek is ´achterlopend´ de definitie. En dat de islam achterloopt, daar kunnen we het hopelijk wel over eens zijn. Christenen staken eeuwen geleden ongelovigen in de fik, maar zijn daar reeds een tijdje van afgestapt; de meesten dan toch. Moslimextremisten bedienen zich nog steeds van dezelfde barbaarse middelen. De moordenaar van van Gogh is hier een voorbeeld van. Hoe Submission: Part I door hem als blasfemisch jegens de islam wordt ervaren is me als atheïst overigens een raadsel.
Wat de inhoud van de film betreft: Die interesseerde me domweg niet. Het is nauwelijks een noviteit te noemen dat er Arabische mannen bestaan die hun vrouw als boksbal gebruiken. De vorm waarin de film gegoten is komt op mij over als hautain en de boodschap als belerend. Daarnaast heeft van Gogh´s effectbejag ietwat verkeerd uitgepakt. Afgezien van het feit dat hij verkapte zelfmoord heeft gepleegd was de film een zinloze onderneming. Een vrouwenmishandelaar, moslim of niet, zal na het zien van de film nu eenmaal niet zijn ingebakken misdragingen staken.