In Hadleyville heerst rust. Hier heeft marshal Will Kane zo'n beetje eigenhandig voor gezorgd. Op zijn trouwdag, tevens laatste werkdag, komt er echter een bericht binnen dat de crimineel Frank Miller om 12.00 uur per trein in het stadje zal arriveren. Drie kompanen van hem wachten hem op. Kane, die deze boef ooit opborg en zijn liefje stal, is de voornaamste reden van Miller's bezoek. De scheidende marshal wordt dan ook dringend verzocht het stadje te verlaten, maar dat is hij geenszins van plan. Kane schuwt de confrontatie niet en voelt zich moreel verplicht zijn taak uit te voeren. Bovendien vermoedt hij dat Miller hem elders ook zal opzoeken. Gezien het feit dat er een behoorlijke onderbezetting is bij de ordehandhavers, moet Kane een posse van deputies zien te verzamelen voor de op handen staande confrontatie. Hier heeft echter geen enkele inwoner van Hadleyville trek in, of de kloten voor. De marshal staat er dus alleen voor...
Überyank John Wayne bestempelde deze klassieker als onAmerikaans. Vanuit 's mans referentiekader bezien, kan ik hem daar geen ongelijk in geven. De prent laat geen spaander heel van het romantische beeld van het wilde westen en het cliché van Amerikaanse saamhorigheid. Dit maakt High Noon in elk geval al tot een originele prent, in tegenstelling tot de overgrote meerderheid van zijn Amerikaanse genregenoten. Deze invalshoek werkt mijns inziens verfrissend. Verhaaltechnisch zit de prent doortimmerd in elkaar. In realtime worden op kundige wijze zowel de sentimenten die leven in het stadje, alsmede die van de voornaamste hoofdpersonen uiteengerafeld. Het acteerwerk past bij dat van een klassieker; het is niet exceptioneel te noemen, maar wel van een bovengemiddeld niveau. Hoewel er een kleurenversie in omloop is van High Noon, werkt de keuze van regisseur Fred Zinnemann voor zwartwit naar mijn mening prima. Deze film markeerde het speelfilmdebuut van westernlegende Lee van Cleef, die hierna nog talloze malen zou opdraven als slechterik. In High Noon heeft de schouwspeler overigens geen tekst.