The BirdsDe rijke Melanie Daniels ontmoet in een dierenwinkel in San Francisco de knappe, maar arrogante Mitch Brenner. Er ontstaat een klein plagerig, akkefietje tussen beiden, waardoor Mitch de winkel verlaat. Hij is echter vergeten zijn aankoop te doen: een koppel dwergpapegaaien voor zijn jarige zusje. Omdat Melanie zich stiekem tot Mitch aangetrokken voelt, besluit ze hem op te zoeken in zijn familiehuis in Bodega Bay, met als excuus het nabrengen van de vogels. Hoewel de liefde niet geheel spontaan ontspringt en het tweetal elkaar eigenlijk niet uit kan staan, ontstaat er toch langzaam een romance. Mitch weet Melanie bovendien over te halen langer bij hem te blijven dan ze plande. Dat is iets wat ze achteraf waarschijnlijk beter niet had kunnen doen.... Het dorp Bodega Bay wordt de laatste tijd namelijk lastig gevallen door vogels die aanvallen uitvoeren op mensen. De frequentie van deze aanvallen neemt toe sinds Melanie in het dorp is beland. Zo worden de schoolkinderen door een zwerm kraaien belaagd, waarbij meerdere gewonden vallen. Ook het verjaardagsfeestje van Mitch’s zusje valt in het water door vervelende meeuwen. Als de aanvalsgolfen te sterk worden, sluiten Melanie, Mitch en diens zusje en moeder zich op in hun huis. De vogels proberen echter op alle mogelijke manier het huis binnen te komen. Met The Birds verlegde Alfred Hitchcock zijn kenmerkende cinematografie, welke tot die tijd grotendeels uit thrillers bestaat, enigszins. Horror als nieuw element is een aardige wijziging, maar toch kon de meester het niet aan om zijn oude vertrouwde omgeving helemaal los te laten. Dit is zowel goed als slecht nieuws. Te beginnen met het slechte nieuws. The Birds duurt ongeveer twee uur en is daarmee al aan de lange kant. Voordat de horrorscènes met de vogels beginnen is er echter al een halve liefdesgeschiedenis aan de kijker voorbij gegaan, hetgeen behoorlijk om verdraagzaamheid vraagt. De overgang van liefde naar horror die hierna komt is abrupt te noemen en snijdt eigenlijk geen hout met het begin van de film. Mijns inziens had Hitchcock er voor moeten kiezen een volwaardige horrorfilm te maken en het niet met een halfslachtige poging moeten proberen. Daar komt nog bij -en daar kan hij zelf niet zoveel aan doen- dat de special effects van deze film om te huilen zijn. De beelden waarin vogels mensen aanvallen zijn overduidelijk over elkaar heen geplakt. De angst van de wegrennende kinderen wordt hierdoor eerder komisch dan dramatisch. Ook voor de geluidseffecten van de vogels heb ik geen goed woord over: de beesten klinken allemaal als katten of wat dies meer zij, maar in ieder geval niet als echte vogels. Gelukkig zijn er ook goede punten aan The Birds te noemen en dat zijn de momenten waarop je de hand van de meester ziet. Zo zijn de conversaties tussen Melanie en Mitch erg vermakelijk te noemen en wordt er bij tijd en wijle inventief van de camera gebruik gemaakt. Tippi Hedren speelt overigens een sterke rol. De sfeer van het lome Bodega Bay wordt ook treffend weergegeven. Daarnaast wordt de film naar het einde toe behoorlijk spannend en zien we dat Hitchcock als geen ander weet hoe je zo’n beleving op moet bouwen. De slotbeelden waarin vogels als heersers van de wereld het landschap bevolken zijn ook erg mooi en doen denken aan een hel op aarde. Het is erg jammer dat het einde van The Birds als een tang op een varken slaat. De wereld is overgenomen door vogels, maar de hoofdpersonen rijden in hun auto de vrijheid tegemoet. Kom op toch! Ze hadden moeten bloeden, ze hadden de vogels moeten uitroeien, ze hadden wraak moeten nemen. Alles behalve dit gemakzuchtige einde. Om ten slotte tot een beoordeling te komen moet een zorgvuldige afweging tussen de goede en mindere momenten uit deze film worden gemaakt. Ik neig naar een voldoende, maar sta absoluut niet achter de superlatieven die over deze film worden uitgesproken in andere media. De innovativiteit van de film waardeer ik, maar hem als meesterwerk bestempelen doe ik zeker niet.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobema: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |