A Bout Portant (Point Blank)De film begint met een knaller van een achtervolgingsscène door de straten van Parijs. Twee gewapende mannen achtervolgen een derde persoon, die wanhopig contact zoekt met een makker. Ontsnappen is er niet bij: de achtervolgde wordt in het nauw gedreven in een tunnel (moet u ook even denken aan Lady Di?). En dan gebeurt er iets wat de openingsscène tot een knaller maakt. Wat er precies gebeurt, verraad ik niet, maar de achtervolgde belandt in het ziekenhuis, waar hij wordt toevertrouwd aan de verpleger in opleiding Samuel Pierret. Er wordt al snel een aanslag op zijn leven gepleegd, maar Pierret weet hem te redden. En dan volgt de tweede knaller : De volgende morgen, thuis bij zijn hoogzwangere vrouw, wordt er ingebroken, Pierret wordt neergeslagen en als hij bij kennis komt, gaat de telefoon: “We hebben je vrouw. Je smokkelt die gewonde kerel naar buiten, of anders gaat je vrouw eraan.” Dat is het eerste kwartier van wat waarschijnlijk de meest razende thriller van het jaar is. Pierret en de gewonde man, een inbreker die Sartet heeft, razen door de film, in de achtervolging, of wegvluchtend voor achtervolgens. De plot tolt al even hard als de camera, met een paar behoorlijk verrassende wendingen (niemand is te vertrouwen in deze film, ook de politie niet, wat zeg ik: zeker de politie niet). Na zo’n drie kwartier is toch duidelijk wat er aan de hand is, maar ook dan blijft het spannend: de twee mannen moeten blijven rennen, de een voor zijn leven, de ander om het leven van zijn vrouw te redden. A Bout Portant is een hoogst onderhoudend actiewerkje, snel, gewelddadig en kort: de film klokt af op 80 minuten, maar dat is met inbegrip van ruim vijf minuten aftiteling en een wat overbodige epiloog, dus de eigenlijke lengte is zoiets als 1 uur en 12 minuten. En die zijn voorbij voordat je het weet. Het acteerwerk is ook van hoog niveau: Lellouche (als de angstige verpleger die razend wordt) en Zem (als de gewonde inbreker) zijn geweldig. Maar is A Bout Portant daarom ook een grote film? Ach, erg geloofwaardig is het allemaal niet, zelfs het razende tempo weet dat niet te verbergen, en door het geringe budget, oogt de film soms ook wat rafelig. Maar wie maalt daar om als het zaakje zo onderhoudend is? Cavayé is een gewezen modefotograaf, die in zijn vrije tijd korte actiefilmpjes draaide. Inmiddels is hij gespecialiseerd in hypersnel actiegeweld op wat grotere schaal. Hollywood heeft hem ontdekt en is volop bezig zijn werk te Amerikanizeren. Bekijk vlug het origineel.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |