A Better LifeChris Weitz is zonder twijfel één van de meest curieuze figuren uit de filmindustie. Samen met zijn broer Paul is hij verantwoordelijk voor de puberale komedie American Pie, de peperdure mislukking The Golden Compass en de vampiristische tienerromantiek in New Moon. Met A Better Life kiest Weitz plots voor een volwassen drama rond illegaliteit. De hoofdpersonen zijn Carlos, een Mexicaanse tuinier, en diens vijftienjarige zoon Luis. Ooit is Carlos met zijn zus naar de VS getrokken, op zoek naar een beter leven voor zijn zoontje. Zijn zus is inmiddels getrouwd om aan een verblijfsvergunning te geraken, Carlos is nog steeds illegaal. De losse klusjes die hij en daar in de buitenwijken van L.A. verricht, leveren te weinig op om zijn situatie te verbeteren. Bovendien is hij bang dat Luis hetzelfde zal doen als zovele leeftijdsgenootjes: zich aansluiten bij een Latino gang. Carlos wil een truck kopen om een eigen zaak te kunnen beginnen. Probleem: als illegaal beschikt hij niet over een rijbewijs of verzekeringspapieren. En hij heeft geen geld. Zijn zus leent hem het geld, maar dan wordt de truck gestolen … De romantische komedie About a Boy (met Hugh Grant) gaf al aan dat Weitz meer in zijn mars had, toch was A Better Life voor nagenoeg iedereen een verrassing. De film blinkt vooral uit in de verstilde momenten waarin we Carlos gadeslaan tijdens zijn dagelijkse beslommeringen: als hij bedelt om werk, doodmoe thuiskomt en onmiddellijk in slaap valt voor de televisie, of kijkt naar zijn slapende zoon, die niet goed in de gaten heeft hoe uitzichtloos hun situatie is. Maar er zijn ook meer dynamische momenten, met name in de tweede helft, als vader en zoon op zoek gaan naar de dief van de truck. A Better Life geeft een indringend beeld van illegale werknemers in de VS, mensen die niets te verliezen hebben, en dus bereid zijn om alle riscico’s te nemen om iets te winnen. Erg veel aandacht werd besteed aan authenticiteit: Weitz liet zelfs een studie maken van de Spaanse dialecten die in de verschillende wijken van Los Angeles worden gesproken. Alleen aan het slot lijkt hij de greep op zijn film wat te verliezen. De gebeurtenissen komen in een stroomversnelling en worden plots vlug, vlug afgewerkt. De slotscène is dan weer treffend.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |