ArgoNa Gone Baby Gone en The Town, is Argo de derde film van acteur/regisseur Ben Affleck. Terwijl de eerste twee films reeds goed werden onthaald, betekende Argo zijn definitieve doorbraak. De film werd in februari bekroond met de Oscar voor de beste film van het jaar. Argo is gebaseerd op het autobiografische boek The Master of Disguise van CIA-agent Tony Mendez over het huzarenstukje dat hij uithaalde ten tijde van de Iraanse revolutie in 1979. Ook werden gegevens ontleend aan enkele journalistieke onderzoeksreportages over de gebeurtenis. De film begint met scènes van Iraanse studenten die de Amerikaanse ambassade bestormen. De islamitische revolutie heeft zich voltrokken, maar de Sjah heeft dankzij de Amerikanen het land kunnen verlaten. De studenten eisen dat hij wordt uitgeleverd, om op Iraans grondgebied te worden terechtgesteld. Men neemt de ambassade in en houdt het personeel in gijzeling, maar vlak voor de inval, zijn zes personeelsleden van de ambassade erin geslaagd om onopgemerkt te ontsnappen. Ze hebben onderdak gevraagd en gekregen bij hun Canadese collega's. Als de ontsnapping, en de rol van de Canadezen, zal worden ontdekt, zal dit de dood van alle betrokkenen inhouden. Er moet dus gehandeld worden, en snel. De ontsnappingsspecialist Tony Mendez wordt gevraagd om een plan te bedenken. Doorgaans wordt gewerkt met een dekmantel: de personen worden onder een valse identiteit en met valse paspoorten het land uitgesmokkeld. Probleem is dat er geen Amerikanen meer wettig in Iran verblijven, behalve dan het ambassadepersoneel. Dus welke identiteit zouden de betrokkenen moeten aannemen? Dan komt Mendez op het idee om een filmproductie te fingeren: hij zal zich uitgeven voor een Canadese location hunter die met een team van zes personen (ook allemaal Canadezen) op zoek gaat naar geschikte filmlocaties. Om het zo echt mogelijk te laten lijken, neemt Mendez een vermaarde make-up artist en regisseur in de hand, en laat hij zelfs grote advertenties plaatsen in filmbladen ... Het succes van Argo is verklaarbaar: Het verhaal is historisch, en het is daarnaast pakkend en diepmenselijk. Op de koop toe is het ook nog een heldenepos. De film is ook voortreffelijk gemaakt: de acteerprestaties zijn uitstekend (ook die van Affleck zelf) en je waant je werkelijk in de tijd waarin de gebeurtenissen zich afspelen. De kwalijke rol van de VS ten tijde van het regime van de Sjah wordt niet verzwegen. Kleding, haardracht, baarden, gebouwen, brillen - het oogt allemaal even authentiek. Toch een klein foutje: de Iraanse taal, Farsi, wordt geschreven met Arabische lettertekens, maar de Iraniërs gebruiken een enigszins afwijkend lettertype (vooral in grote opschriften), en daar is in Argo dus geen rekening mee gehouden. Is de film nu echt zo goed als wordt beweerd? Nou, niet helemaal. In de laatste twintig minuten stopt regisseur Affleck zoveel crisissituaties in zijn verhaal, dat het een beetje ridicuul wordt. Bijna alle verhaallijnen die zijn gebruikt, voeren op hetzelfde moment, op dezelfde plaats (het vliegveld) tot een climax. Wij zijn wel goedgelovig, maar je moet het niet te dol maken, hè Affleck.
Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobytrap: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Terug naar vorige pagina | Naar filmoverzicht |