Le Boucher maakt deel uit van een trilogie die de befaamde Franse regisseur Claude Chabrol draaide aan het eind van de jaren zestig. De drie films zijn gesitueerd in de Franse bourgoisie en behandelen de ondrukte seksuele verlangens en schuldgevoelens (er is vaak misdaad in het spel) van burgers die maatschappelijk goed geboerd hebben, maar in persoonlijke leven een groot tekort ervaren. De andere delen zijn La Femme Infidèle en Que la bête Meure.
Twee mensen (Stephane Audran en Jean Yanne) ontmoeten elkaar op een huwelijksfeest. Het feest vindt in de morgenuren plaats: het is hartje zomer en op het Franse platteland werken de boeren (d.w.z. bijna de gehele bevolking ) 's nachts; overdag maken de dorpen een verlaten indruk. Zij is een schooljuffrouw, hij een slager: mede doordat ze 'overdag leven' zijn beiden outsiders. De onderwijzeres voelt zich aangetrokken tot de simpele slager, die haar op onhandige manier probeert te versieren, maar naarmate ze hem beter leert kennen, begint ze te vrezen dat uitgerekend hij de psychopaat is die in de omgeving diverse kleine kinderen heeft vermoord. Hij is een oorlogsveteraan en vertelt maar al te graag over de vreselijke dingen die hij heeft aanschouwd ...
Het thrilleraspect is vrij terughoudend, maar tevens zeer suggestief: in één van de scènes druppelt ketchup vanaf grote hoogte op een besmeerd broodje (is het bloed of niet?); verder is er een beklemmende scène met spelende kinderen die worden gepasseerd door politiemensen die op weg zijn naar de plaats waar een nieuw kindslachtoffer is aangetroffen - dat is grootmeester Chabrol op zijn best: de camera is een stille, bijna anonieme getuige van de gruwel. De rillingen lopen je over de rug.
De meeste opnamen werden gemaakt in het dorpje Trémolat in de Périgord en de inwoners treden op als figuranten. Chabrol stuurde de beide hoofdrolspelers twee weken voordat de opnamen begonnen naar het dorpje, om de bewoners aan deze beroemde bezoekers te laten wennen. Sommigen vinden dit Chabrols beste film, persoonlijk denk ik dat hij enkele films heeft gemaakt die (zeker als thriller) beter werken. Het acteerwerk is fabelachtig, er zijn diverse grote momenten, maar het slot komt een beetje geforceerd over (om de pret niet te bederven, kan ik daar verder niets over zeggen).