Milaan wordt opgeschrikt door een reeks gruwelijke moorden. De moordenaar draagt een zwartleren motorpak, inclusief een helm die zijn (of haar) gezicht aan het oog onttrekt, en de slachtoffers worden met messteken afgemaakt. Het spoor leidt naar het modehuis Albatross, dat wordt geleid door de biseksuele Giselle en haar impotente echtgenoot Maurizio. De fotograaf Carlo (die het bed heeft gedeeld met elk model dat aan de studio verbonden is) vreest dat de verdenking op hem zal vallen, en begint daarom zijn eigen onderzoek ...
Voor zijn enige Giallo dikte regisseur Andrea Bianchi de stijlkenmerken van het genre aan en voegde er een flinke dosis erotiek aan toe: naast hevige schrikeffecten krijgen we seksidolen als Ewige Fenech, Femi Benussi en Erna Schürer die vlot uit de kleren gaan en zich uitgebreid van al hun beste zijden laten bewonderen (wel viel me daardoor ineens op dat Edwige Fenech nogal dunne benen en knokige knieën heeft). Nude per l’assassino - in het buitenland gepresenteerd onder de prikkelende titel Strip Nude for your Killer - werd door de kritiek afgedaan als pervers en smakeloos, maar het publiek was er dol op en de film wordt vaak genoemd als inspiratiebron voor Amerikaanse regisseurs van slasher movies.
Als thriller is de film niet echt bijzonder; de steekpartijen ogen wat onhandig en het duurt enige tijd voordat het echt spannend wordt. De scènes waarin potentiële slachtoffers worden beslopen door de in het zwart geklede moordenaar zijn echter stijlvol in beeld gebracht en de opmerkelijke verzameling vrouwelijk schoon maakt Nude per L’assassino ook veertig jaar na dato nog de moeite van het bekijken waard. Voor de volledigheid vermeld ik dat Nino Castelnuovo (die de fotograaf speelt) ook een seksidool was ...