Nancy (Blake Lively) heeft op vakantie in Mexico een surftrip gepland; haar beste vriendin en reisgenote zou met haar meegaan, maar geeft op het laatste moment de voorkeur aan een afspraakje met een lokale Don Juan. De lagune waarin Nancy gaat surfen blijkt het jachtgebied van een grote witte haai. Nancy wordt gebeten in haar been maar weet zich in veiligheid te brengen op een kleine rots vlak voor de kust. Ze krijgt gezelschap van een zeemeeuw, die ook door de haai werd verwond ...
The Shallows groeide afgelopen zomer verrassend uit tot een bioscoophit. De zeemeeuw Steven, groeide zelfs uit tot een ster met diverse fanpagina's. Velen spraken van de beste haaienfilm sinds Jaws en hier en daar viel zelfs te horen dat Spielberg werd overtroffen. Dat lijkt wat overdreven, The Shallows is geen klassieker, maar het is wel een uiterst effectieve horrorprent. Na een korte inleiding, waarin het karakter en de achtergrond van hoofdpersonage worden gepresenteerd, draait de film uit op één grote overlevingsstrijd van een jonge vrouw die uit de verscheurende kaken van een zwemmende moordmachine tracht te blijven ...
De locatie, vlak buiten de kust, wordt in The Shallows prachtig gebruikt: de kust lijkt binnen bereik, maar honderd meter is een gigantische afstand als er in het water een witte haai op je ligt te wachten. De opnames met de actrice Blake Lively en de zeemeeuw werden grotendeels gemaakt in een watertank, tegen de achtergrond van een bluescreen, maar regisseur Serra schoot ook enkele scènes met de actrice en de meeuw op locatie om te voorkomen dat de film te statisch zou worden. Hoewel de film in Mexico is gesitueerd, werden de locatieopnamen gedraaid in Australië, vlak buiten de kust van New South Wales en op het eiland Lord Howe. Het ziet er allemaal prachtig uit, en ook Blake Lively in bikini is een lust voor het oog.
The Shallows is bijna de perfecte survival-horrorfilm. Bijna. Ondanks de geringe lengte (minder dan 90 minuten) treedt er gaandeweg een zekere gewenning op aan de reeks bedreigingen en ontsnappingen. En zoals ook in Jaws het geval was, werkt de horror het best zolang de aanwezigheid van de haai vooral wordt gesuggereerd: een schaduw in het water, een vin boven het wateroppervlak ... Naarmate de vis beter zichtbaar wordt, wordt het allemaal wat minder dreigend en fascinerend. En het slot komt een beetje uit de lucht vallen. Of moet ik zeggen dat het in het water valt?